//ΔΑΚΕ/ΠΕ: Με ελλείψεις και αναντίστοιχη των απαιτήσεων της συγκυρίας η προετοιμασία του Υπουργείου Παιδείας

ΔΑΚΕ/ΠΕ: Με ελλείψεις και αναντίστοιχη των απαιτήσεων της συγκυρίας η προετοιμασία του Υπουργείου Παιδείας

Spread the love

Η νέα σχολική χρονιά 2020-2021 ξεκίνησε στη σκιά της λήξης της προηγούμενης με τις συζητήσεις και τις αγωνίες όλων να επικεντρώνονται στην ανάγκη προστασίας της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών. Κανείς δεν διαφωνεί πως οι μαθητές μας πρέπει να επιστρέψουν στον φυσικό χώρο διδασκαλίας, τη σχολική τάξη.

Αυτό, όμως, πρέπει να γίνει με ασφάλεια και σε ένα περιβάλλον που θα εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή προστασία τους από την πανδημία. Θα περίμενε κανείς, το Υπουργείο Παιδείας μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία, τον Ε.Ο.Δ.Υ. και τις επιτροπές των ειδικών να έχει προετοιμαστεί για το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς. Να έχει συζητήσει, να έχει σχεδιάσει, να έχει μεριμνήσει και, φυσικά, να έχει ολοκληρώσει την υλοποίηση όλων των μέτρων που οι επιτροπές των ειδικών, η διεθνής εμπειρία και η κοινή λογική επιτάσσουν προκειμένου να ξεκινήσει το νέο διδακτικό έτος με μεγαλύτερη σιγουριά και λιγότερους κλυδωνισμούς και αμφίσημα μηνύματα.

Ως θετικό γεγονός οφείλουμε να καταγράψουμε τους πρώτους εδώ και είκοσι χρόνια, διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή. Κανείς δεν μπορεί, επίσης, να παραβλέψει την πρόσληψη των πρώτων 15.500 περίπου αναπληρωτών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα στον Αύγουστο, με απευθείας ανάληψη υπηρεσίας στις σχολικές μονάδες, που ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα του κλάδου.

Στις 14 Σεπτεμβρίου, μετά από δύο συνεντεύξεις τύπου και με εντελώς διαφορετικά συναισθήματα για το φετινό πρώτο κουδούνι στα σχολεία, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς καλούνται να διαχειριστούν μια αχαρτογράφητη νέα, υγειονομική και εκπαιδευτική πραγματικότητα η οποία δεν αντιμετωπίζεται μόνο με συνεντεύξεις και χορηγίες για παγούρια.  Αρχικά ανακοινώθηκε ότι η χρήση μάσκας θα είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, αρχής γενομένης από το νηπιαγωγείο με το κόστος να πρέπει να το αναλάβουν οι γονείς. Έπειτα από την πίεση και απαίτηση της Δ.Ο.Ε., έγινε επιτέλους αντιληπτό ότι ήταν επιβεβλημένη και δρομολογήθηκε η  κάλυψη των αναγκών για μάσκες (δύο τώρα και μία αργότερα) όλων των μαθητών με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης και, συγκεκριμένα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας. Είναι γεγονός ότι από την πρώτη στιγμή καταγράφονται ελλείψεις μιας και οι μάσκες δεν βρίσκονται στη διάθεση όλων των μαθητών από το πρωί της Δευτέρας, ενώ με έναν πιο έγκαιρο προγραμματισμό θα υπήρχε η δυνατότητα να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία νωρίτερα.

Όλοι συνομολογούμε ότι ζούμε σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία. Χωρίς την επιδίωξη μιας εύκολης και, πιθανά, άδικης κριτικής είναι εμφανής η παρουσία άγνοιας της δύσκολης εκπαιδευτικής πραγματικότητας εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας (ακόμα και των νομικών ρυθμίσεων που τη διέπουν, αν δει κανείς την παλινωδία σε σχέση με τη λειτουργία των σχολείων την ημέρα του αγιασμού).

Ούτε το Υπουργείο Παιδείας αλλά ούτε το Εσωτερικών είναι σε θέση να συνδράμουν στον βαθμό που θα ήθελε η κοινωνία και απαιτούν οι συνθήκες στη δημιουργία του, απαραίτητου για την εκπαιδευτική κοινότητα, αισθήματος ασφάλειας  πριν την έναρξη των μαθημάτων, τη στιγμή μάλιστα που τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα έχουν συντάξει και ακολουθούν σχεδιασμό που βασίζεται, ανάμεσα σε άλλα και πέρα από τη χρήση μάσκας, στη φυσική απόσταση με μείωση του αριθμού μαθητών ανά αίθουσα (πέρα από τη γειτονική Ιταλία, τόσο η Γαλλία όσο και η Μεγάλη Βρετανία έχουν θέσει ως μέγιστο τον αριθμό των 15 μαθητών ανά αίθουσα), την προσωπική υγιεινή και τη χρήση διαγνωστικών τεστ.

Οι απαραίτητες, όπως καθημερινά επισημαίνουν όλοι οι επιστήμονες σε σχέση με το σύνολο της κοινωνικής ζωής, αποστάσεις μεταξύ μαθητών κι εκπαιδευτικών, είναι πρακτικά αδύνατο να τηρηθούν στις μικρές σχολικές αίθουσες, ιδιαίτερα των αστικών περιοχών, με τους 25 μαθητές. Η επίκληση στον πανελλαδικό μέσο όρο των 17 μαθητών ανά τμήμα, είναι τουλάχιστον ατυχής και μακριά από κάθε λογική σκέψη για τον εκπαιδευτικό που διδάσκει στα μεγάλα αστικά κέντρα, τα οποία όπως δείχνουν και τα στοιχεία του Ε.Ο.Δ.Υ. είναι οι περιοχές με τον υψηλότερο αριθμό κρουσμάτων. Το πολυδιαφημισμένο «ΧΑΜ» πάει, δυστυχώς, περίπατο, αφού δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα σχολεία μας γιατί χέρια θα πλένουμε, μάσκα θα φοράμε αλλά αποστάσεις δε(ν) θα μπορούμε να κρατάμε.

Η διενέργεια προληπτικών τεστ σε όλους τους συναδέλφους αλλά και στους μαθητές, ώστε να υπάρξει άμεση παρέμβαση σε περίπτωση που χρειαστεί, για τον έλεγχο της διάδοσης του ιού, είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί αφού ήδη πριν χτυπήσει ακόμη το πρώτο κουδούνι στα σχολεία είχαμε κρούσματα σε εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Θα μπορούσε ήδη να έχει σχεδιαστεί, σε συνεργασία με τον Ε.Ο.Δ.Υ., τα δημόσια νοσοκομεία και κέντρα υγείας και να έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος όλου του προσωπικού των σχολείων από την 1η Σεπτεμβρίου που παρουσιάστηκε στις σχολικές μονάδες.

Επιπρόσθετα, το τι θα συμβαίνει με μια τάξη της οποίας ο βασικός εκπαιδευτικός (νηπιαγωγός, δάσκαλος) απουσιάζει εκτάκτως δεν απαντάται αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί στη διάθεση των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και το αίτημά μας, ως εκπαιδευτική κοινότητα, για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών πλήρους ωραρίου σε ετήσια βάση ώστε να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες όχι μόνο δεν ικανοποιείται αλλά, σε αντιδιαστολή, επιλέγεται η εισαγωγή του θεσμού του αναπληρωτή 3μηνης ή 6μηνης, το πολύ, διάρκειας δίνοντας  ένα ακόμα χτύπημα στις εργασιακές μας σχέσεις.

Οι μάσκες, των οποίων η χρήση επιβάλλεται σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς, ήδη αποτελούν σημείο τριβής αφού ούτε η σωστή χρήση τους από την πρώτη μέρα είναι αυτονόητη αλλά ούτε καν η ίδια η χρήση της, όταν πολλοί γονείς έχουν ήδη αρχίσει να απειλούν με νομικού χαρακτήρα μέτρα τους εκπαιδευτικούς που θα αποπειραθούν να ακολουθήσουν τις εντολές του Υπουργείου και το νέο θεσμικό πλαίσιο και να επιβάλλουν, ως οφείλουν, τη χρήση της μάσκας στα παιδιά τους. Οι αντικρουόμενες δηλώσεις πολιτικών παραγόντων και κάποιων ειδικών επιτείνουν ακόμη περισσότερη σύγχυση.

Οι εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών ότι οι σχολικές μονάδες θα στελεχωθούν με το σύνολο του απαραίτητου, για τις ιδιαίτερα απαιτητικές ημέρες που ακολουθούν, προσωπικού καθαρισμού μένει να αποδειχτεί αν θα υλοποιηθούν, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει. Οι διαθέσιμες 6,5 ώρες την ημέρα για προσωπικό καθαριότητας πλήρους ωραρίου και 3,5 για μειωμένου ωραρίου δεν επαρκούν για να καλύψουν πλήρως το σύνολο των ωρών λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων. Η εμπειρία του Μαΐου και του Ιουνίου έδειξε ότι η υπόσχεση δεν τηρήθηκε, με τη διαφορά ότι αν, τότε, κινούμαστε σε τροχιά λήξης τώρα βρισκόμαστε στην εξαιρετικά απαιτητική συνθήκη της ομαλής και ασφαλούς έναρξης.

Οι αναφορές, αρχικά, της Υπουργού Παιδείας για τη λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου αλλά και για τον κατά τμήμα προαυλισμό των μαθητών καθώς και η απόφαση για εγγραφή όλων στο ολοήμερο δίχως τον απαραίτητο σχεδιασμό για ύπαρξη των απαιτούμενων εκπαιδευτικών, προσκρούουν, τόσο στην πραγματικότητα των υποδομών του σχολείου (απουσία χώρων σίτισης, χώρων ιδιαίτερων δραστηριοτήτων κλπ. για το Ολοήμερο) όσο και στη δυνατότητα εφαρμογής στην πράξη αφού, ιδιαίτερα, στα μεγάλα σχολεία ποτέ ο αριθμός των μαθητών δεν πρόκειται να είναι ο ενδεδειγμένος (με βάση τους χώρους) στο προαύλιο κατά τα διαλείμματα αλλά ούτε κι ο συγχρονισμός μεταξύ τάξεων και σχολείων (απαραίτητος για την κατανομή των ωρών των εκπαιδευτικών στο ίδιο όσο και διαφορετικά σχολεία) φαντάζει εφαρμόσιμος. Επιπρόσθετα, το κλίμα γίνεται ακόμη βαρύτερο με την ανικανότητα ή απροθυμία των Δήμων να υλοποιήσουν τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, με αποτέλεσμα η στέγαση εκατοντάδων νηπίων να παραμένει μέχρι και σήμερα ζητούμενο.

Τέλος, πάλι δεν πρόλαβε το Ι.Ε.Π. να σχεδιάσει και να υλοποιήσει την πολλά υποσχόμενη 20ωρη επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση η οποία θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει και να έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη των μαθημάτων.

Είναι φανερό ότι καλλιεργήθηκαν υπέρμετρες προσδοκίες σε μαθητές και γονείς σχετικά με την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων από τις 14 Σεπτεμβρίου οι οποίες πολύ φοβόμαστε ότι θα διαψευστούν. Εκπαιδευτικοί και γονείς οφείλουμε να απαιτήσουμε πραγματικές και ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Δημόσια Εκπαίδευση.

Οι λίγες αλλά πολύτιμες ανάσες που μας χαρίστηκαν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ας αποτελέσουν πηγή δύναμης για τη δύσκολη φετινή πορεία της νέας σχολικής χρονιάς.

Ως Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.) θα είμαστε, όπως πάντα, στο πλευρό του κάθε εκπαιδευτικού, ιδιαίτερα σ΄ αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, για να συμπαρασταθούμε στις αγωνίες των συναδέλφων και να απαιτούμε από την πολιτική ηγεσία λύσεις στα προβλήματα. Διεκδικούμε:

  • Μείωση αριθμού μαθητών ανά τμήμα με ανώτατο όριο τους 15 μαθητές.
  • Άμεσους, μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των αναγκών της εκπαίδευσης με εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό σε όλες τις δομές της
  • Κατάργηση των Ν. 4589/19 (Γαβρόγλου) και 4692/20 (Κεραμέως)
  • Ίσα δικαιώματα μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Πλήρης 9μηνη άδεια ανατροφής σε νεοδιόριστους και αναπληρωτές
  • Άμεση κρατική χρηματοδότηση για πλήρη κάλυψη των αυξημένων αναγκών σε μέσα προστασίας και καθαριότητας (δωρεάν μέσα ατομικής προστασίας όπως μάσκες, αντισηπτικά κλπ.)
  • Διενέργεια μαζικών επαναλαμβανόμενων τεστ σε όλους τους συναδέλφους αλλά και στους μαθητές, ώστε να υπάρξει άμεση παρέμβαση σε περίπτωση που χρειαστεί, και να ελέγχεται η διάδοση του ιού
  • Προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας για να καλύψουν πλήρως τις αυξημένες ανάγκες λόγω covid-19
  • Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης που επιτρέπει τις κάμερες στα σχολεία και τις τάξεις και την on-line αναμετάδοση των μαθημάτων

Ευχόμαστε από καρδιάς δύναμη και επιμονή στους μαθητές, στους γονείς, αλλά και στους συναδέλφους, που καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε σε ένα δύσκολο και πολύπλευρο ρόλο.

 

Καλή και Ευλογημένη, Νέα Σχολική Χρονιά!!!

 

Από τη Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.


Spread the love